ارنوازارنواز، تا این لحظه: 15 سال و 4 ماه و 10 روز سن داره

داستان‌هاي عمه پسند

چند نکته زبانشناسی

1391/12/7 0:09
320 بازدید
اشتراک گذاری

- در زبانشناسی سوسوری رابطه میان دال و مدلول  رابطه ای قراردادی است. نام شیئی که همه ما می شناسیم در زبان فارسی میز است و در انگلیسی Table و در آلمانی Tabelle و در عربی جدول. این ها همه یک قرارداد است میان سخن گویان به یک زبان.
۲- کلمه میز در زبان فارسی و یا Table در انگلیسی و... لزوما فقط به میز خانه ما اشاره ندارد. هر چیزی که کارکرد میز را دارد و... یک میز است. فارغ از اینکه چهار پایه داشته باشد و یا یک پایه. مستطیل باشد یا بیضی و... کلمه (دال) به همه مثل مدلول ها هم انطباق می یابد
۳-  آیا همه مثل دال ها هم معادل دال هستند یا خیر؟


البته که این مقدمه برای وبلاگ ارنواز کمی پیچیده است. در حقیقت مشکل از آنجا ناشی شد که ارنواز یک کارتون دید که در ان کارتن یک ماه وجود داشت که بالای پیشانیش یک خط بود و ارنواز می خواست که با رژ لب بالای پیشانیش شبیه همان کارتون شود و چون مامان و بابا نمی دانستند که ان خط بالای پیشانی چگونه است، ارنواز می گفت که شبیه دودول بکشید.
بابایی: باباجون این حرف قشنگی نیست که میگی
- من که حرف بدی نزدم
- خب همین که میگی حرف قشنگی نیست
ـ آخه من که نگفتم دودول، گفتم مثل دودول بکشید
- خب درست نیست که بگی 
من که نگفتم دودول، گفتم مثل دودول
- بابایی داری میگی دیگه، حرف قشنگی نیست
- نه من نمی گم دودول، میگم مثل دودول



بعد از یکساعت کلنجار رفتن من فهمیدم که از نظر ارنواز احتمالا خود کلمه بار منفی نداره بلکه خود مدلول بار منفی داره در نتیجه مثل کلمه چون ارجاع نمیده به مدلول پس اشکالی هم نداره و الی آخر
اگه تحلیلم اشتباهه یکی بگه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)